Beknopte handleiding voor auteurs en bezoekers

Het eerste wat je doet als je zaken wil toevoegen/aanpassen, of je nu auteur of bezoeker bent, is uiteraard inloggen. Dit kan via de knop "Login" rechts bovenaan op de site. Je vult je gebruikersnaam en wachtwoord in. 

Ben je één van beide vergeten, klik dan in hetzelfde loginvenster op "Nieuw wachtwoord aanvragen", vul je e-mailadres in, en we bezorgen je samen met de bevestiging van je gebruikersnaam een nieuw wachtwoord. 

Direct na het inloggen kan je steeds onder het tabblad bewerken > account zelf je wachtwoord vervangenHeb je nog geen account, klik dan op "Registreer" rechts bovenaan op de site, en volg de instructies.

Eens ingelogd, kan je als bezoeker op artikels reageren en de reacties van andere bezoekers zien. Als auteur kan je beginnen publiceren. Na het inloggen als auteur ziet men in de linkerkolom onder het rode woord Administratie: "Agenda-item toevoegen" en "Pagina toevoegen".

Bij Agenda-item toevoegen moet men kiezen voor gewone kalender of (momenteel ongebruikte) teamkalender, datum selecteren, titel en tekst ingeven en, niet vergeten, onderaan opslaan. Ingelogd of niet, in de zwarte navigatiebalk onder "Agenda" kan je steeds deze kalenders per maand raadplegen (soort kiezen en "apply" klikken). De eerstvolgende items uit de publieke kalender worden ook rechts onder de hoofding "Agenda", per drie, op de openingspagina weergegeven. Je kan hier ook meer in de toekomst scrollen.

Bij Pagina toevoegen niet vergeten bij "publiek" minstens één bestemming effectief aan te vinken voor publicatie. Als je dit vergeet, komt het bericht in geen enkele groep terecht, enkel in de blogrol op de voorpagina. Je kan dit wel nog rechtzetten door het bericht daar te selecteren. Voor gewone users (zoals leerkracht) zijn er wat dit betreft slechts enkele mogelijkheden: je leefgroep, ateliers, klaskranten. Je kan deze ook gerust (met de ctrl- of cmd-toets) combineren. Voor klaskranten is dat zelfs aangeraden, anders komt de krant enkel bij de gelijknamige rubriek of enkel in de klasblog, en je wil wellicht beide. Titel, tekst, foto's, bijlagen, het spreekt verder allemaal redelijk voor zichzelf. Zoals gezegd komen ook hier de laatste toegevoegde artikels centraal op de voorpagina, waar je bovendien kan scrollen naar oudere posts.

Zowel agenda-items als pagina's/artikels kunnen na publicatie nog worden bewerkt of verwijderd, maar enkel door de user die ze heeft aangemaakt (of door een user met redactie-bevoegdheden zoals deze van Els of Gina). Daartoe, eens ingelogd, "bewerken" klikken na opening van deze items.

Voor de volledigheid: als je klaar bent met aanpassen, kan je op dezelfde plek waar je inlogt, ook opnieuw uitloggen (rechtsboven dus). Dat gebeurt automatisch na een tiental minuten inactiviteit.

Aan de slag! Als iets nog niet duidelijk is of lukt, laat het dan maar weten via [email protected]

 

 

Groepen: